Wednesday, 16 May 2018

LE LIVRE ROSE- THE PINK BOOK

je viens de terminer un carnet dont la personnalité est rose.  En effet il y a beaucoup de rose, des papiers roses, des timbres roses, des enveloppes rose. etc.Tout pour voir la vie en rose!

En voici des photos. La reliure copte est faite avec du fil de lin...rose!  il y a environ une centaine de pages, prêtes à être découvertes pour accueillir les confidences, les listes d'épicerie, la poésie, les souvenirs de rencontres et de voyage. Ne l'isolez pas dans un tiroir- on ne ferait pas cela à un ami, n'est-ce pas!
Le livre est en vente à la boutique de l'école d'art d'Ottawa (centre-ville).

Vue plongeante dans le monde du papier


Photo prise au Festival des tulipes d'Ottawa

J'adore ce découpage suggestif, tout simple

Petites touches de non-rose ! 

La valse du ginkgo

J'ai fait une estampe pointe sèche sur acrylique hier à l'école d'art d'Ottawa.   Je l'aime beaucoup- ces teintes de bleu...ah!!!.
Les choses allaient vraiment bien ce jour-là - j'ai complété la gravure sur ma galerie dehors hier matin et tout préparé pour imprimer l'après-midi dans l'atelier.  j'ai utilisé la belle super-duper nouvelle presse.

I completed a series of prints yesterday using drypoint on acrylic sheet technique  at the Print studio of the Ottawa School of Art Print studio.  I love the shape of leaves of the Ginkgo tree and the title for the piece came easily- the Waltz of the Ginkgo. Things were going very well.
L'estampe intitulée La valse du ginkgo sur papier Stonehenge 

La belle presse neuve

La plaque gravée

Thursday, 10 May 2018

Seventh International Miniature Print Biennale Exhibition OTTAWA ON May-June 2018

The Exhibition  is on now at the Ottawa School of Art,  35 Georges street in the Byward Market in Ottawa ON Canada.

Do not miss that great opportunity to discover 260 original prints by over 100 print artists from 20 countries!  

The show is on until June 17, 2018 but you know how times flies..you postpone and postpone, and pouf, the show is finished!   Don't wait!  Go see it now.  You can also PURCHASE some prints that you love!  

The Byward market is looking great with terrasses open, gelato shops, tulips blooming and pedestrians in short and sandals!  Spring is ON!  so much to see and do! 


L'exposition a commencé à l'École d'art d'Ottawa au 35 rue Georges dans le quartier Marché By à Ottawa ON.  Ne manquez pas cette chance de découvrir 260 estampes miniatures originales par plus d'une centaine d'artistes de 20 pays. !  Wow!

L'expo continue jusqu'au 17 juin mais vous savez comment ça se passe hein.. on remet ça, on remet ça pour se rendre compte que pouf, l'expo est finit.  :-(( Donc n'ATTENDEZ PAS!  Allez-y maintenant.  Et puis vous pouvez vous payer une traite... les gravures miniatures sont autour de 60-100$ pour la plupart.
Le Marché By est en pleine effervescence au printemps, avec les terrasses, le gélaterias, les tulipes, les flâneurs en short et  sandales!  Ah ça fait du bien le printemps.  





Wednesday, 2 May 2018

J'expose des estampes à la Crichton Street Gallery à Ottawa

My exhibition at the Crichton Street Gallery  Ottawa ON

FINALLY!!! This month I have an exhibition entitled Selected Artworks at the Crichton Street Gallery at 299 Crichton st. in Ottawa (in New Edinburgh sector).   I have five framed prints on display and eight unframed artworks in display racks.  I am really excited for that milestone in my life as a visual arts artist. It has been many months of preparation and organization.  We are seven local printmakers taking part in this exhibition.  Have a look at the great vitrine that the gallery has done for us, at www.thecrichtonstreetgallery.com.   You will be able to see the artwork for sale as well.


to follow .... the vernissage is on Thursday May 3!
The exhibition runs on SATURDAYS, May 5,12,19 and 26, from 11am-4pm.


Linogravure sur papier de La papeterie Saint-Gilles  2/15
ENFIN!!! ce mois-ci j'ai une exposition titrée Oeuvres choisies  à la Galerie Crichton Street Gallery au 299 Crichton st à Ottawa, dans le secteur New Edinburgh.  J'ai 5 estampes encadrées  aux murs, ainsi que  8 estampes dans des présentoirs.  Je suis vraiment fébrile pour cet évènement clef pour mon parcours comme artiste visuelle.
Nous sommes sept artistes graveurs du Collectif Graphein de Gatineau à participer à cette exposition.  Vous pouvez les découvrir en allant sur le site de la galerie au www. thecrichtonstreetgallery.com.  Vous y trouverez aussi les images des oeuvres à vendre.

A suivre... le vernissage est jeudi le 3 mai....l'expo est les samedis 5, 12, 19 et 26 mai 2018 de 11:00-16:00




Thursday, 8 March 2018

Jeans becomes art studio apron

Comme artiste , on finit souvent avec de l'encre ou de la colle sur les doigts et ça aide d'avoir un bon tablier en toile épaisse. J'en ai un qui attache au cou, mais je trouve ça chaud et puis le poids de ce que je mets dans la poche frontale  finit par m'irriter le cou.

Comme je porte souvent des jupes, je n'ai pas de poches pour mettre mes lunettes, un crayon et une tablette, mon téléphone et une bonne guénille.

Mon fils en avait fini avec une paire de jeans trouée et en la voyant, j'ai tout de suite pensé que la plupart du pantalon était en bon état et que je pourrais faire quelque chose avec ça.

Je me suis donc fait un tablier qui s'attache à la taille, et j'ai même quatre poches pour mes outils de travail.  Je me suis servie  de toute la partie du pantalon en haut des jambes.

Les jambes de jeans serviront pour faire un côté d'un coussin- l'autre côté sera du tissu acheter au Japon, en continuité avec l'indigo. à suivre!


Wednesday, 7 March 2018

Expo d'estampes au restaurant Green Door Ottawa On

Déjà le 7 mars 2018...


Depuis janvier j'ai beaucoup travaillé pour participer à des expositions, des défis d'artistes, et comme bénévole à faire avancer les arts visuels  avec les Guildes auxquelles j'appartiens, la Guilde des relieurs et des artistes du livre, le Collectif d'artistes graveurs de Ottawa Gatineau et le regroupement d'artistes de la fibre Out-of-the Box.

j'ai aussi fait des progrès pour m'équiper de cartes d'affaires, pas une mince affaire pour moi!

Ce qui m'a assez occupé cette dernière semaine, c'est l'exposition du Collectif d'artistes graveurs de Ottawa Gatineau qui se tient pour la première fois dans un restaurant, le Green Door à Ottawa.  Une belle expo-vente de 45 estampes réalisées par 19 artistes graveurs de la région sur le thème Ma ville Mon village.
J'y ai trois estampes.
Je vous invite à visiter l'expo. Et le resto végétarien Green Door est très bon et sympathique. Bonne visite!


 

Tuesday, 12 September 2017

Polyester Lithography

This summer I took a 5-day workshop on polyester lithography.
'Flooded Britania", one print I managed to complete during the workshop 

Lithography is a planographic printmaking process- everything is taking place on a flat surface without higher or lower inking planes.  Lithography is based on the fact that water and oil repel and that ink will be attracted by oily surfaces.  So on a piece of limestone, the artist uses a greasy drawing medium to create an image , and the stone is kept damp while the ink is rolled onto the stone.  A special press needs to be used, a lithography press which accommodate the stone slab ( about 100 mm thick). This seems simple but in fact several chemical process take place to prepare the stone (it is reusable ). That is almost all I know of stone lithography, besides the fact that it is considered the printmaking technique closest to painting as the artist literally draws or paints on the image.
  This Spring, polyester lithography was the big buzz in town and a class was offered at the School of Art in August.  i had heard that it was simpler and relatively inexpensive and one did not need dedicated printmaking equipment; one can use Sharpie markers, China markers, india ink, ballpoint pens, acrylic paint, toner solution  to create an image on a special film of polyester, and with some prep with gum arabic solution, and with a solution of water and civic acid for dampening the plate, one could print with an etching press or even by hand  with a barren or a wooden spoon.

That is basically what we explored during that workshop,  the  kind of image we get with different writing mediums, how durable is the plate prepared with different medium for multiple prints, whether  heating the plate make a difference, what about the viscosity of the ink, and the type of paper, and dampening the paper, how to make a multiple color image & registration, and how to separate colours of a digital image using Photoshop  and get multiple plates of their primary colours.

In the workshop, after a day, a day and a half of playing around  and  trying everything  and figuring out the steps, i calmed down and decided to limit myself to two images and try them with different drawing mediums and papers to understand how everything responded.  it started to get better for me when I figured out a plan of action.

 The print above was done with two plates.  Most of the image was drawn with sharpie markers and china markers and the water and clouds were done with  touch, a toner solution applied with a brush.  i had tried create the water with acrylic paint and i found that it create a solid opaque value, which was not what i was looking for.  Toner solution has more dispersed particulates and this created different values.

The print below was my first  attempt at that two-plate image on good paper.  I used china markers for tree shapes and birds and grass, and brushed-on acrylic paint for the blue areas, and damp BFK Rives paper.  The very absorptive paper seemed to have evened out  the brush strokes of the acrylic paint (on newsprint, these showed) , which was disappointing. I chose to start over with a new set of plates, and this time, i heated the plates on a hot plate at about 200-220F.  This seemed to reduce peeling of the image.  I was looking for  a more painterly look for the pond and for that, I switched from acrylic paint to Touch ( toner solution), and it did create more texture (See the print on top).
After a few trial on newsprints,  I tried with good paper and it created a different feel.  Also the image on the plate was starting to fade or peel off, so few 'good' prints would be possible.  I found that heating these plates made the image on the plate more durable.